V prosinci 2011 vyšla v magazínu PAŘÁT jako příloha EP deska PANYCHIDY se stylovým názvem „Woodland Journey“. Je to ideální možnost seznámit se s touto plzeňskou pagan-bandou, její historií a současným rozpoložením.

Kapela vznikla v roce 2004 a i po několika změnách v sestavě se jí podařilo dodnes zachovat původně vytyčený žánrový rámec pagan black metalu. Bojovné chóry, pískání flétny a troubící dudy jsou vydatným pomocníkem pro navození romantiky a vůně časů starověku, jeho slovanských i jiných mýtů, o které se členové kapely zjevně podle textů také zajímají. Melodikou se PANYCHIDA blíží finským FINNTROLL a tvrdostí domácím lesním blackerům TROLLECH. Velkou devizou kapelního arzenálu je jednoznačně blackový skřehot Vlčáka. Že je Abbath z Immortal jeho vzorem bylo slyšet zejména na posledním řadovém albu. Na současném EP se profiluje rozmanitěji. Většina členů funguje paralelně i v jiných kapelách či projektech. Bohužel v případě bubeníka Honzy Kapáka se vedlejší činnost (studio Hellsound) stala časově neúnosná pro život kapely a tak ho vystřídal Honza Richter z mosteckých DEATHSTAR, kde jeho členství trvá. Honza Kapák se ovšem dál podílí na nahrávání tvorby kapely velkou měrou a tak se pánové úplně nerozešli.

Po natočení prvního dema stihli vydat pod německým FOLTER RECORDS dvě úspěšná dlouhohrající alba. Určitá nespokojenost s vydavatelem ovšem nyní vede k hledání náhrady. Kapela koncem roku 2011 zasedla opět do studia Hellsound Honzy Kapáka a ze starších prověřených skladeb, tří nových, několika upravených a dvou coverů natočila propagační EP desku, kterou se hodlá prezentovat potenciálním novým partnerům a také díky magazínu PAŘÁT jistě najde i nové posluchače. Kromě koncertování u nás i v zahraničí a natáčení alb se pánové zabývají i pořádáním festivalu Phantoms of Pilsen s převážně zahraničním metalem. Minulý rok proběhl už pátý fest, tak přeji organizátorům do budoucna pořádný kotel.

Teď se mrkneme na „Woodland Journey“ a jednotlivé skladby. Hned na začátek vystavuje playlist tři vlastní nové věci. „Three Pillars“ sází na nosnou molovou linku kytar. Je to pomalejší paganmetalová baladička s chorály, skutečně evokující zpěv válečníků, s hlubokými hlasy a zmrzlými nosy. Skřehot velmi mladého Vlčáka dodává vokálům Panychidy udivující punc profesionality již od posledního alba a flétna vše podtrhuje svou harmonií. Dovedu si tuto skladbu představit jako zakončující track budoucího alba.

„Rod Havrana“ s českým textem od Sinnerala na mne udělal největší dojem a věřím, že kapela bude v budoucnu k češtině ještě vstřícnější. Celý text je jakousi mantrou až modlitbou. Snad autor promine, když budu citovat jako důkaz alespoň začátek refrénu:
Havran letí nad hory
Jen slunce je výš
Havran letí za lesy
Jen vítr jde dál…
O hudební stránce se dá obecně říct, že klukům nedělá problémy složit podle jednoduchých zákonů silné melodie. Sladění vokální linky s dalšími nástroji v „Rodu Havrana“ čiší harmonií a Vlčákův šepot v refrénu mě mile překvapil svou duchovností.

Třetí novinka „Return from the Woodland Journey“ by měla být titulní a přímo korespondovat s kresbou ohlížejícího se muže na zasněžené lesní cestě na přebalu CD. Zdařilo se. Pomocí mrazivého zvuku kytarové linky bez zařazení nějakých zvláštních nástrojů a ani špetky optimismu vznikla komorní velmi zasněná skladba. Přestože šlape cestu žánrem už dobře prošlapanou, jedná se o dobře předvedený tématický kus.

Následují dva silné kusy z historie, ovšem přearanžované a znovu nahrané. „The Place He’s Coming From” je dokonce uplně první dílo PANYCHIDY. „Podu světomi dzvězdu“ pochází z prvního alba „Paganized“ kde ji najdete pod názvem „Deceased Under The Splendour Of Stars“. Jemně koketuje s folkmetalem a vyniká nad ostatní nepřeslechnutelnou exotičností staroslověnštiny v textu basáka Talice. Moje výtka směřuje do mixáže. Co mělo znamenat to dvacetivteřinové tlumené mlhavé odcházení skladby? Vypadá to jako Maxipes Fík, zakončený fialovým pavím perem, vypraným v ředidle.
Doprostřed playlistu kluci umístili reklamu či upomínku na minulé album v podobě titulní „Moon, Forest, Blinding Snow s jejím úvodem „Kračunu“ v nezměněné podobě. Pořád slušně poslouchatelná věc je výkladní skříní PANYCHIDY a možná i vývozním artiklem.

Češtinu mám v metalu moc rád a proto se nemohu dočkat dalšího tracku, nově natočené „Báchorky“ s frontmanem brněnského ASGARDU za mikrofonem. Textem se předvedl kytarista Honza Vaněk, pěkně přebásnil pohádku o dvanácti měsíčkách. Vždycky se do textu zaposlouchám.

„Black Wings of Death“ coby hravá předělávka původně od RUNNING WILD s dominantními dudami je důkazem, čeho všeho je PANYCHIDA schopná, když se baví.
Druhý cover už není tak velká překopávka, ale možná vylepšení. „Posedlá“ s šíleným „Šakalem“ Švarcem (ex-TÖRR) je s přispěním Vlčáka black metalem posedlá ještě víc. Asi proto tento cover můžete najít na tributním CD TÖRRu Institut černého kovu“, které vyšlo ve 41. čísle PAŘÁTu v srpnu 2011. Závěrečné bonusy „Running out of Rules“ a „Beneath the Gate of Sempiternal Bliss“ byly celkem kvalitně nahrány při živém vystoupení na festivalu PHANTOMS OF PILSEN 5, čímž si kapela nechala orazítkovat maximální nasazení při svých vystoupeních.

Osobně si desku nejradši vychutnám v autě, stylově na delší cestě zmrzlou krajinou, kde mi nabízí odloudění myšlenek a různé bonusy zase pobaví. Nakonec „Woodland Journey“ mnoho slabých míst nemá, tak proč bych nezvedl palec nahoru.

Lukáš